Viikinkiseikkailu oppilaiden tekemänä

Keravalla seikkailtiin toukokuussa viikinkien aikakaudessa. Savion koulun 5.-luokkalaiset rakensivat ilmiöstä pelin, jossa tutustuttiin viikinkielämän eri puoliin. Lue miten pelin valmistelu ja pelaaminen sujuivat oppilaiden ja opettajien näkökulmasta.

Aloitus ja pelin valmistelu

20.4.2016 meitä (Jemina, Lotta, Oskari, Panu ja Joona) lahjottiin mokkapaloilla, että tekisimme seppo-peliä. Aluksi suunnittelimme viikinkiaiheista tarinaa, jossa pelaajat saivat läksyksi tehdä sukututkimusta. He löytävät esi-isänsä Olafin, joka oli viikinki, joten he päättivät rakentaa aikakoneen, jolla he matkaisivat viikinkiaikaan. Samalla suunnittelimme erilaisia tehtäviä, joita pelaajat tekisivät liikunnallisen pelin aikana. He pystyivät palauttamaan työnsä video-, nauhoitus-, kuva- ja tekstimuodoissa, jotka ohjaajat näkivät ja arvostelivat työn.

Helsingin reissu

Kun tarina oli jotakuinkin valmis, lähdimme Helsingin yliopistolle koulutukseen Matin ja Katin kanssa (opettajia). Siellä meitä opetettiin käyttämään seppo-pelialustaa. Tarina viimeisteltiin siellä kuntoon ja tehtäviä siirrettiin pelialustaan. Kun lähdimme yliopistolta, menimme Helsingin rautatieasemalle ostamaan ja syömään jäätelöt, koska olimme ansainneet ne. Ja tämän jälkeen alkoi matka Helsingistä kotiin. Junassa puhuttiin vielä seppo-pelistä hetken aikaa.

Pelaaminen

Kun peli oli valmis, mietimme ajankohtaa pelaamiselle. Kun löysimme hyvän ajankohdan, testasimme tuomarointia kolmasluokkalaisille. Kolmoset jaettiin ryhmiin ja jokaiseen ryhmään tuli yksi viidesluokkalainen auttamaan. Tuomarit antoivat ryhmien vastauksista pisteitä. Kolmosten jälkeen vitoset saivat pelata peliä itse. Vitosetkin jaettiin ryhmiin. Lopuksi pelasimme vielä yhdessä. Pelissä oli ideana kerätä mahdollisimman paljon pisteitä. Eniten pisteitä saanut joukkue voitti. Peli sujui lopulta mainiosti.

savio_valmis-3
Viikinkikylän rakentaminen

Mielipiteemme pelin tekemisestä

  • Pelin tekeminen oli välillä vähän rasittavaa, koska joutui kivoilta tunneilta pois, mutta välillä se tuntui ihan kivalta.
  • Pelin rakentaminen alustalle oli oikein mukavaa ja itse pelistäkin saimme kivoja kommentteja, jotka auttoivat jaksamaan. Joskus ideat eivät vaan putkahtaneet päähän ja se oli raskasta. Itse lempitehtäväni oli viikinkikylän suunnittelu hiekkalaatikolle.
  • Pidin erityisesti tarinan suunnittelemisesta. Pidin myös ihmisten kommenteista. Ne olivat todella kannustavia! Välillä pelin tekeminen kävi raskaaksi, sillä aikaa ja ideoita ei ollut aina tarpeeksi. Itse pidän pelistä ja sen tehtävistä, kuten laivanrakentamisesta paljon.
  • Pidin erityisesti tuomaroimisesta, se oli mukavaa. Joskus tuli sellaisia päiviä, milloin pää löi tyhjää, eikä saatu mitään aikaiseksi. Helsingin reissussa oli kivaa kun opittiin paljon uutta, esimerkiksi juuri seppo-pelin käyttöä. Pelin jälkeiset kommentit antoivat lisää motivaatiota pelin jatkamiseen. Minun lempitehtäväni oli, kun pelaajien piti keksiä viikinkiaiheinen ruokalista. Tuli vesi kielelle, kun luki niitä. Pidin myös siitä, kun piti keksiä jonkinlainen leikki, jossa tuli vahvasti esiin viikingit.
savio_valmis-4.jpg
Uuden leikin suunnittelu viikingeille

Pelin tehtäviä

  • Ruokatehtävä: Tutki linkin kautta mitä viikingit söivät. Mitä tarjoatte viikinkien juhlissa?
  • Uudet asumukset: Tähän rakennetaan uusi päärakennus. Arvioi alueen pituus ja leveys.
  • Taisteluun! Lue tietoa viikinkien taisteluista. Kuvatkaa lyhyt video viikinkien hyökkäyksestä.
  • Suunnitelkaa uusi kylä: Rakentakaa hiekkalaatikolle viikinkikylä. Katsokaa vinkkejä kuvasta.
  • Viikingit kasvatettiin sotureiksi: Haastakaa yksi tuomareista kädenväännössä.
  • Kampaus-selfie: Viikingit olivat turhamaisia ja tarkkoja ulkonäöstään. Tee itsellesi viikinkikampaus ja ota selfie.
  • Pelaten ja leikkien: Viikingit viettivät vapaa-aikaansa pelaten ja leikkien. Lue tästä lisää viikinkien peleistä ja keksikää kylänne viikingeille uusi leikki.
savio_valmis-6
Viikinkien taistelukohtaus

Opettajien ajatuksia

Aluksi, kun opettajille esitettiin pelialustan käyttöä, ajattelimme sen työllistävän meitä muun opetustyön ohella liikaa. Heräsi myös pelko siitä, opimmeko käyttämään ohjelmaa oikein ja hyödyntämään sitä järkevästi.

Suurimmat pelot kuitenkin hälvenivät nopeasti, kun pääsimme ensimmäistä kertaa itse kokeilemaan pelin tekemistä. Pelialustaa on helppo käyttää niin pelin suunnittelijan kuin pelaajienkin.

Heti aluksi päätimme, että haluamme osallistaa oppilaita pelin suunnittelussa ja toteutuksesta. Oppilaiden mukaanottaminen olikin aluksi haastavaa ja he tarvitsivat paljon aikuisen tukea. Suurimmaksi haasteeksi nousi tuoda oppimisen tavoitteet pelin sisältöihin. Uskomme kuitenkin, että tämä vaihe opetti eniten pelin tekijöitä. Samalla, kun heidän taitonsa tiedonhakijoina ja -jakajina kehittyivät, oppivat he ymmärtämään paljon viikinkien aikakaudesta.

Oppimista tapahtui pelatessa peliä, mutta mielestämme pelin tekeminen opetti lapsille kuitenkin enemmän kuin varsinainen pelaaminen. Pelin aikana oppilaat oppivat myös ryhmätyöskentelytaitoja sekä rohkeutta itsensä ilmaisuun.

Oppilaat tykkäsivät pelata ja aiomme käyttää seppo-pelialustaa jatkossakin. Pelin käyttäminen helpottuu joka kerta, kun oppilaat saavat kokemuksia pelaamisesta.

Kati-Maarit Saiho
Matti Räty

savio_valmis-5
Viikinkilaiva rakenteilla

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s